Forbered cyklen

cyklen 300x187 Forbered cyklenBremserne skal efterses. Bremseklodserne skal have godt med gummi tilbage inden de rammer på metallet, og bremsekablerne må absolut ikke må være den mindste smule flossede. Det kan blive katastrofalt for én, hvis bremserne svigter på en nedkørsel pga. et knækket kabel! Det er en god idé at sætte nye kabler og klodser på cyklen inden turen i bjergene starter, for så er man sikker på at tingene fungerer. Check også at dine fælge ikke er for slidte af at bremse. Det kan ske at siderne på fælgene bliver for tyndslidte, hvis man har bremset meget – og haft hjulene længe. Det kan få katastrofale konsekvenser hvis en fælg revner/flækker og i særdeleshed på en nedkørsel.

Gear og krans

Gearet skal også ”trimmes” til bjergene. Vores anbefaling er at man bagpå minimum har monteret en 12-28 kassette. Foran har monteret 50-34. Tripel krans foran er også ok. Som hovedregel er det altid bedre at have et gear for meget i den lette ende af tabellen end et for meget i den tunge ende. Husk at man også skal sætte en ny kæde på når man skifter til en ny krans.

Buksefedt

Når man kører opad i længere tid rykker man sig automatisk en smule længere tilbage på sadlen. Salve eller buksefedt skal man i den forbindelse huske, så ”bagdelen” kan holde til de mange timer i sadlen.

Flaskeholder

To flaskeholdere er et “must” når man kører i bjergene, hvor man behøver meget væske. Så hvis man mener, man kan spare vægt ved kun at montere en holder, må man tro om igen!

Lappegrej og værktøj

Lappesager, ekstraslanger og værktøj vil det være en fordel at have i en lille sadeltaske monteret under sadlen. De kan købes hos alle cykelhandlere. Man kan hos mange cykelhandlere også få et multiværktøj, der kan alt lige fra at skille kæden ad til at skrue bolte fast.cyklen 300x187 Forbered cyklen Vejret i bjergene kan skifte meget hurtigt, og det betyder at man kan komme ud for regn selvom det ser ud til sol hele dagen. Derfor er det vigtigt, at man ikke møder op med slik-dæk uden mønster eller dæk med ”skår” i. Det er livsfarligt at køre nedad bjergene i regnvejr på dæk uden mønster, vejene kan være spejlglatte.

Dæk

Vejret i bjergne kan skifte meget hurtigt, og det betyder at man kan komme ud for regn selvom det ser ud til sol hele dagen. Derfor er det vigtigt, at man ikke møder op med slik-dæk uden mønster eller dæk med “skår” i. Det er livsfarligt at køre nedad bjergne i regnvejr på dæk uden mønster, hvis vejene er spejlglatte.

Cykelcomputer

Tophastigheder, gennemsnit og kørte antal kilometer er noget man gerne vil kunne fortælle om, efter en tur med PP CyclingTours. Det kan man kun hvis man har computer/kilometertæller på sin cykel. Nogle modeller kan sågar måle hvor mange meter man kører opad (højdemeter) i løbet af dagen. Det giver altid nogle spændende diskussioner om aftenen på hotellerne efter etaperne.

For din egen og ikke mindst for de andres sikkerheds skyld bør du inden afrejse sørge for, at din cykel fungerer optimalt, inden du kaster dig ud på en nedkørsel i bjergene.

En fejl kan blive katastrofal.

ppcycling final stor Ruby Rejser5 300x63 Forbered cyklen

Ikke mulighed for kommentarer.